Ahad, 2 Jun 2013

Badmintonlah Pula

Apabila melihat anak mula membelek raket tenis abahnya, saya mula memasang angan-angan mahu mencari dewan untuk bermain badminton sambil terimbas semula dahulunya saya handal juga dalam permainan ini semasa bersekolah dahulu. 

Hanya mewakili sekolah  sahaja yakni di Sekolah Kebangsaan Jalan Low Ti Kok Kajang. Waktu itu Cikgu Yahya yang  bertangungjawab ke atas pasukan bulu tangkis sekolah. Antara rakan yang masih dingati ialah Zainab binti Buang. 

Malangnya kami tidak pernah menang.

Selain dari Cikgu Yahya masih cikgu-cikgu yang masih dingati adalah allahyarhamah Cikgu Fatimah Hj Hassan, Cikgu Mustpaha Rafie, Cikgu Normah dan Cikgu Abdul Jalil. 

Alhamdulilah saya masih dapat menemui salah seorang rakan sepersekolahan dahulu di facebook yakni Puan Norhanizah Kudus.


Saya masih ingat lagi ketika hanya China dan Indonesia sahaja yang mengungguli permainan badminton ini.

Badminton mempunyai nilai seni permainannya yang tersendiri... berstrategi, semakin lama pertarungannya berlansung di situlah kejaguhan sebenar pemain terserlah. 


Hantaran tinggi, pendek, menjunam, perlahan di depan jaring, melintang, diakhiri dengan 'smash' yang kencang memberi kutipan mata.


(Ketika membuka fail lama untuk menerbitka semula catatan KendiriBentala  ke blog KendiriBentalaTunjangnyaAkarAkidah saya (2013), ia membuatkan saya tersenyum kerana bahasa puitis saya amat keterlaluan nahunya ...agaknya kerana itulah ada yang pernah bertanya adakah saya mengupah sesiapa bagi menulis untuk pihak saya... aduhai saya sendiri tidak sedar bagaimana saya boleh menggunakan bahasa yang sebegini ... banyak kesalahan dari nahu bahasa)...



Hantaran-hantaran tidak boleh keluar dari gelanggang menjadikan permainan badminton memerlukan penumpuan seluruh sudut... dari saat berinteraksi dari mata ke mata dengan pihak lawan di awal permainan... hinggalah membantah keputusan pengadil jika berat sebelah.


Kombinasi yang bersefahaman pula adalah paling penting untuk menentukan rentak permainan beregu... perlu bertolak ansur, saling memberi ruang dan mencari peluang bagi mengutip mata demi mata untuk mendapatkan kemenangan.


Apabila semakin sukar rentak ditemui bermakna dengan mudahlah pemain beregu itu tewas di tangan lawan.
Sebaliknya bila gandingan rentak lancar licin dan seiring maka semakin panjang dan lamalah tempuh perlawanan akan berakhir.

Tanpa pernah menduga salah seorang rakan rapat sewaktu bersekolah di Sekolah Menengah Sultan Abdul Aziz Shah, KM 22, Kajang telah bertemu jodoh dengan pemain utama badminton negara membuatkan saya sering tersenyum sendirian setiap kali membaca nota ini.

Ya,peranan mata dengan hati juga kiranya memberikan pengaruh kepada pemain kebangsaan negara dengan penonton permainannya.

Seni permainan badminton ini adalah sukar kerana pemainnya mesti berupaya mengekalkan kecergasan dari awal hingga tamat permainan kerana itu bukan semua negara berjaya menyimpan Piala Thomas begitu kerap seperti mana yang pernah diakukan oleh negara China dan Indonesia.


Ke dua-dua negara ini  penduduknya terkenal dengan sikap rajin berusaha tidak suka menyukarkan orang lain... rajin merantau namun masih kuat memelihara adat resam budaya peninggalan nenek moyang mereka.


Biar di uji mereka tetap miliki keyakinan tinggi membangunkan ekonomi dengan cara yang baik dengan membetulkan diri dan berkongsi dengan adil kerana itu banyak barangan mereka murah dan mudah ditemui dimana-mana. 


Monday, July 10, 2006

Tiada ulasan:

Catat Ulasan