Khamis, 6 Jun 2013

Jauhari Insan Purbakalakah?

Thursday, July 13, 2006

Jauhari Insan Purbakalakah ?


Ubah dan baiki adalah kata kerja yang berbeda makna. Tatabudaya yang tidak meninggalkan ciri-ciri kejatian diri tidak mungkin dapat melarikan diri dari aspek kemanusiaan kerana kesejagatan kemanusiaan menghampiri ke arah fitrah asal penciptaan manusia memerlukan ibadah yang menyalurkan sandaran dan harapan kepada Penciptanya.

Penciptaan manusia yang sempurna bila dihala susur kepada peristiwa dan adegan yang berlaku di dunia kini, ternampak jelas kesempurnaannya telah tercemar dan jika benar usaha-usaha yang jujur tanpa serampang dua mata tidak difungsikan secara aktif, apa yang di khuatiri terhadap berlansungnya ' jenayah-jenayah terancang ' yang bersendi kekuatan ketenteraan ialah tidak mampu di hindari ketegangan yang mengakibatkan perpecahan di kalangan masyarakat setempat.

Simboliknya, fenomena yang teratur oleh Pencipta tidak mampu ' disahut ' oleh pentadbir-pentadbir dunia kerana ketiadaan hikmah dan tersasar dari kebenaran.
Rentetannya akan menyebabkan mereka yang sewajarnya dihukum akan terlepas tanpa dipertanggungjawabkan.

Tidak sekadar memahami dan menghormati bahawa manusia bebas berbuat apa yang dikehendakinya, tidak salah jika kita mula menghayati dengan penuh kesedaran bahawa manusia juga mesti dipertanggungjawabkan ke atas setiap perbuatannya.

' Wanita, orang tua dan kanak-kanak adalah antara mutiara yang tidak menyerlah sinarnya, hanya jauhari yang mengenal manikam, di sini letak harga dan nilai diri insan. ' 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan