Sabtu, 22 November 2014

Sekatan Sudut Mindaku

Saturday, September 09, 2006


Dalam melayani mata yang lesu minta terlena, tanpa sedar tangan mencapai 'remote control'. 



Berhadapan dengan lebih seratus saluran edar dari pancar gelombang (channel di televisyen negara teluk sangat banyak ketika itu yang disiarkan secara percuma) seperti biasa perlukan rasional memillih saluran.

Adegan pertarungan menyunting segar kelopak mata. 
Sengit beradu menghayun bilah pedang menzahir imej rupa timur yang mengkagetkan. (Ketika itu penggunaan kereta kebal, letupan oleh bom dan senjata api antara Lebanon dan Israel menjadi slot rangkaian berita.)
Peperangan klasik tentera di bawah dinasti Tang hanya itu yang diingati apabila tajuknya tidak terimbas oleh hati. 

Minda bertaakul mengamati dalam stuasi mencengkam diri, panglima berani menegak hormat diri berpaling dari sengketa (menghentikan serangan). 
Taajub dengan perubahan panglima, kesatria yakni tentera panglima itu mula mencongak terkedu apakah sandiwara yang dipamerkan atau kemenangan oleh kawalan agenda yang seakan-akan merugikan pihak yang berotoriti.

Panglima dibantah kerana kesatria melihat penegahan mereka bersua pihak atasan sebagai bukti tiada pengiktirafan akan perjuangan mereka selama ini.

Panglima mencorak info mengurusnya dengan memo menyembunyi kritikal mencelah diplomasi kerana ada yang tidak mahu dikongsi. 
Panglima itu juga dilihat seolah-olah mendapat sokongan melalui pujukan untuk mengelak sanggahan dengan berjabat sebelah tangan.

Cerita terhenti di situ kerana waktu maghrib telah mengumandangkan azan.

Tanpa disangka saluran berikutnya menyiarkan filem yang sama, kami menyambung tontonan sambil menyemak tugasan kerja, anak-anak berumus wira-wira bangsa cina amat perkasa bermain senjata biar pun hanya berlakon.

Waktu ini terbayang wajah Mr. Jackie Chan.

Strategi, mahu sahaja saya berujar biar rumit tentu yang ikhlas jujur tidak akan disia-sia. 

Janji, juga usah bermetos sumpah jika tidak mampu setia.

Kekuatan komitmen panglima berkualiti bila misi utamanya adalah menunai janji terhadap pendeta muda yang spiritualnya membawa kebenaran damai hingga terkorban oleh dendam Sang Penguasa yang bertindak kejam lantaran tidak dapat bernikah dengan anak dara panglima musuhnya.

Gerak tari hayunan pedang, larian kuda tangkas selang lewat oleh unta yang pergerakannya terhad, amat mengashikkan seni tinggi bermutu asli filem yang kami tonton itu.
Seperti biasa filem yang tinggi ehsan insannya menyulamkan hukum yang keras adabnya, tetap dibalas dengan setimpal.

Sentuhan spiritual adalah hukum akan hanya terlaksana sesudah pasti wujud kezaliman dan kekerasan dilakukan.

 Akhirnya apakah ada alasan untuk memaafkan atau bertindak untuk membalas dendam?

Sesekali menonton filem aksi epik klasik memang tak diduga amat menghiburkan. 

Namun sungguhnya benar di dalam islam bahawa talqin itu adalah pengajaran yang berulang-ulang dan diulang-ulangkan secara lisan kerana melaluinya banyak pembetulan dan pembaik pulihan dilakukan dalam membimbing dan mengasuh kesan dari kelemahan yang dapat dikesan dari amalan dan trampilan serta pembentukan perwatakan anak-anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan