Sabtu, 14 Mac 2015

Kuasa Pada Kehendak



Monday, September 25, 2006

Ralat merakam resah bila harus mengambil masa yang lama mencari keperluan namun masih tidak tersua sesudah berderatan kedai dimasuki. 

Susunan premis petempatannya saling terpisah dan berjauhan ketika itu (kira-kira sepuluh tahun lalu) 
Pasarananya pula tidak tersusun. Dipencilkan oleh sifat pembawaan bangsa yang ditawarkan pekerjaan. Terpencil dan tersisih oleh infra struktur yang  berjenis-jenis karektor tanpa piawaian. 
Bangunan dan rupa sebuah petempatan seringnya perlu bersih. Bandar dan kota serta pekan yang kotor menzahirkan risiko penularan penyakit. 

Cuaca bukan pesalah untuk dijadikan mangsa jika kemalasan itu sifat yang membina diri bangsa. Sangat sadis jika bangsa dan negara itu dikenali oleh sifat pengotornya.

Bila bangunan berjiran apakah permit penggunaan ruang ditentukan oleh tuan tanah atau kerajaan?

Menemukan sebuah bengkel kereta yang berjiran dengan kedai runcit yang menjual keperluan harian tatkala yang dicari adalah nat skru kecil.

Akhirnya menemukan sebuah kedai kecil yang hampir-hampir tidak dilihat oleh mata. Rak-rak tiada petak khusus, kategori tidak disenaraikan jenis dan nama, uuhhhhh bercelaru kusut terlihat 'nat' skru kecil terbenam ditindih oleh paku-paku dan skru besar juga sederhana ukurannya. Semua ini adalah pengalaman kira-kira sepuluh tahun lalu...

Lalu lazim yang kekal terbit dari lipatan kenangan terimbas selayang ingatan terhadap tanah sawah di kampung emak yang ditanam semula dengan kelapa sawit. 
Rumah kampung di tanah adat itu yang sepi dan sunyi kerana jauhnya dari bandar semakin 'gelita' apabila pohon kelapa sawit semakin meninggi merimbun daun-daunnya menenggelamkan sinar mentari.

Kelapa sawit yang telah tua

Kampung di mana emak saya dilahirkan - Kampung Terentang Seberang

Sungai Terentang

Emak mendapat hasil dari tanaman kelapa sawit di tanahnya itu tidak pernah mencecah hingga empat angka (tanpa dikumpulkan pendapatannya) yang diketahui telah didebitkan ke dalam akaun hanya setelah berulangkali menalipon 'adik' kerani di bank ketika itu (kira-kira dua puluh tahun yang lalu ketika saya masih remaja)


Seketika terkenang pada kelas Perdagangan (lebih tiga puluh tujuh tahun yang lalu) ketika cikgu mengungkap tafsir ' sistem barter '( tukar suka sama suka ). 

"Kamu ada beras memerlukan ikan sedangkan cuma ayam dan itik sahaja di depan mata, apa yang perlu kamu lakukan?."

"Pergi cari siapa yang ada ikan cikgu."  


Kata ustaz pula, "emas dan dirham bukan kuasanya pada benda tetapi pada nilainya yang menyeimbangkan antara semua jenis harta."

" Tak faham ustaz, cikgu Perdagangan tak ajar lagi..."

" Makna kata yang lain ialah emas dan dirham itu hanya bersifat sebagai perantara. Nanti jika kamu belajar ekonomi kamu akan lebih jelas lagi, insyaallah," ujar ustaz yang bermurah hati membayarkan yuran peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran saya dan kakak.

Kini setelah dewasa telah jelas kepada saya bahawa mata wang tidak dicipta dengan tujuan menjadi bahan riba.

Mengenang sayu di manakah cikgu kini... mengesahkan bahawa masa adalah modal pelaburan jika tidak ditadbir dengan baik akan menghilangkan banyak kesempatan. 

Pergantian masa memimpin penjanaan tangkas untuk melengkaskan minda dari acuan lama yang bersaiz keterlaluan.

Minda yang yakin dan percaya pada semangat ehsan dan kasih sayang merujuk masa sebagai medan untuk melaksanakan sebanyak-banyaknya kebaikan. Lantas saling melakukan muafakat dan bekerjasama bukan sanggah mahukan kuasa mengadun daya memberi tenaga bagi berkreatif berinteraksi.

Memandang jauh ke hadapan dengan mengesan hidu khazanah nilai tamadun yang menyeimbangkan duniawi dan ukhrawi guna menyepikan ketidakstabilan imbangan menyukat nilai kemanusiaan.

Mewahkan generasi dengan tangkas rohani agar tidak hilang jati diri tanpa miskin hati. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan