Rabu, 20 Februari 2013

Skrip Mana Yang Menjadi Pilihan

2013

26/6/06

Skrip sering di salah ertikan sebagai hanya menjadi milik manusia sebagai penulisnya.

 Sebenarnya skrip asal di tangan Allah.

Mengapa ? Kerana kerap tersasarnya matlamat penulisan skrip oleh manusia mengakibatkan pelbagai natijjah.


Natijjah yang menembusi ruang-ruang kemanusiaan hingga hilang arah tujuan yang mahukan keamanan dan kesejahteraan seluruh isi dunia.

Sukar mahu mempercayainya?


Lihat kepada bukti mengapa ada yang mundur tetapi sebenarnya kaya dengan hasil bumi.

Mengapakah ada yang kerap rela dibuai-buai dengan belaian lunak sedangkan kekuatan ada dalam dirinya... Keagungan yang di yakini membawa kejayaan di dunia dan akhirat.

Mengapakah hanya ada segolongan sahaja yang mampu menjadi jutawan mampu menjana fokus mengembeling tenaga suara untuk meningkatkan, mengaktifkan dan mengkreatifkan makna kebajikan?


Skrip ekonomi milik insan yang bagaimana pula?
Pada yang sedia ada kekuatan dari sumber yang 'di alihnegarakan'  atau perlu dimiliki oleh yang lemah tertindas dinafikan hak 'kemanusiaannya'?


Perlu difahami bahawa apabila kekayaan telah tercipta, peluang untuk meraih dan mengurus keuntungan mesti disalurkan kepada kebajikan dan kebaikan oleh mereka yang memiliki sumber kekayaan itu yang turut 'di millik usahakan' oleh sesetengah golongan.

Proaktif dari yang 'bijak pintar' sewajarnya tidak pada kata-kata tetapi perlulah  'dihitam putihkan' dalam helaian kertas sebagai sumber rujukan untuk mensahihkan apakah ada kecacatannya di masa kemudian.

Seimbang dan sederhana adalah sistem dari Islam. Ia merupakan sudut-sudut yang sempurna tidak di putus-putuskan... antara realiti dan fantasi, rohani dan jasmani, individu dan masyarakat, dunia dan akhirat.
Timbang taranya adalah keadillan.
Hak tidak di abaikan. Hanya hawa nafsu yang telah menganiayai diri sendiri.

" Aku tidak memberatkan kamu melainkan sekadar mana yang kamu mampu. "

Kekuasaan yang diiringi sama oleh kekayaan antara contoh punca kepada rosaknya kemanusiaan kerana ia adalah akar umbi kejahatan apabila pendukongnya meninggalkan nilai beriman dan hanya melakukan tanggungjawabnya kerana amanah dari Allah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan