Jumaat, 6 Februari 2015

Jiwa Yang Menjejak Minda Menjadi Sebak Bila Nafas Menjadi Sesak

Bagaimanakah caranya untuk mendapatkan modal bagi meransang kasih sayang di dalam jiwa kanak-kanak?

Imbasan soalan seorang penceramah yang masih diingati ketika menghadiri kursus berkaitan emosi kanak-kanak.

Guru dan pelajar mengajar untuk belajar supaya menjadi terpelajar. 

Ragam ayat mempengaruhi emosi kerana disebut dalam minda tenang mesra untuk lahirkan rasa enak dan girang.

Harmoni adalah keseimbangan minda dan hati. Sukar untuk mewujudkannya jika guru selaku pendukong utama tidak bersedia berfikiran terbuka bertolak ansur untuk mengubah sikap semasanya.

Kanak-kanak syaksiahnya berbeza... ia menjanjikan risiko... iaitu jika tiada minat yang tinggi, guru secara tidak disedari berupaya menyalurkan bijak yang kurang hikmah... misalnya letih guru jika terzahir, bosan jemu anak-anak terungkap dalam laku yang agresif. Bila agresif ia membawa kepada perlaksanaan menghukum yang menerbitkan dendam. 

Guru sering terlupa anak-anak memerhati untuk mengamati.

Lantaran itu merealisasikan cenderung minat untuk mengasihi dengan jujur pasti akan menyalurkan cabaran minda untuk berinteraksinya antara akal dan hati... agar segar harmoni berkomunikasi. 


Tanpa komunikasi hubungan hanya sehala biarpun ada perantara!
Tidak dinamakan komunikasi jika ianya hanya sehala sahaja.


Guru wajar menyebar kasih dengan tabah dan sabar agar lahir nilai mulia untuk dicetak ulang oleh jiwa anak-anak didiknya. 


Mulianya guru kerana sentiasa bersedekah ilmu dan bimbingan.

" Setiap seruas tulang dari seluruh manusia itu harus memberikan sedekahnya pada setiap hari yang menerbitkan fajar. 


"Mendamaikan dengan cara yang adil di antara dua orang adalah sedekah, membantu saudaranya dengan mengangkat beban barangannya adalah sedekah, ucapan yang baik adalah sedekah, setiap langkah untuk solat adalah sedekah, menghilangkan perkara yang menghalang di jalan juga sedekah." 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan