Jumaat, 6 Februari 2015

Pembaharuan Atau Perubahan

Saya tidak boleh mengelak dari tarikan untuk memikirkan perkataan gubra. 

Ditilik dalam kamus cuma ada makna gu iaitu bermaksud balak di tengkuk lembu, kumpulan atau segolongan dan cik (panggilan untuk guru).

Jika kita bukan pelakon maka kita tidak wajar mempersoalkan apa pun isu berkaitan dengannya, minda tiba-tiba terimbas sebuah cerita melayu yang berjudul 'Gubra'.

Terimbas Ibnu Rusydi ( Averrus ) yang unggul dalam isu terhadap "fahaman" yang mengakui hanya yang "berhak" sahaja boleh menafsirkan hingga didakwa anti kebenaran. 

Apakah yang "menyampaikan" itu terlebih benarnya?...

Di Itali rasanya mukimnya Averrus, di benua Eropah (sudilah kiranya yang membaca membetulkan saya).


Sebenarnya saya suka dengan minda pengarah Gubra. Ideanya kreatif mengadun antara rasa dan fikir.

Ada surat yang ternukil. Ilham cipta dari gerak minda. Penonton yang menghayati akan merasa sesuatu di hati. Maknanya karya seninya dihayati samada mahu dicari benar atau salah. Kita akan jujur bila mengujarkannya. Ini juga dikira nilai baik yang dibawakan oleh fillem itu (saya hanya melihat filem Sepet namun menutup babak pada aksi pelakon 'suami isteri' yang berlakon mesra), saya tidak melihat Gubra tetapi tajuknya sesuai dengan isu yang merentap tangkai hati saya.


Mentaliti terbina dari ilmu andai tanpa mengangkat iman hakiki akan tersadung juga luka biarpun tanpa darah. 

Telah terakur di hati, manusia tidak sama oleh status dan pendidikan, tidak serupa oleh keyakinan dan kepercayaan. Ini membuka medan 'pertarungan' kuasa menguasai atau sedia dipengaruhi.

Kebolehan peribadi untuk meluah cela di depan mata sejak lama oleh 'moden' minda tanpa pedih terasa agama makin disita, seumpama hadiah buat setiap diri yang akur ada ironi yang mesti dihadapi dengan berani.

Seumpama inspirasi yang menginstruksikan dengan paksa terhadap teknik dan idea.
Sedangkan gabungan kedua cara ini membawa pendekatan baru untuk menyaring bukaan minda.

Teknik adalah klasik idea menerap seni untuk dibicarakan.

Kita memerlukan interaksi sebelum memulakan aksi. Bahana yang terjadi ialah sikap kita yang sedar implikasi yang akan merugi diri, kita memilih untuk bersikap mendiamkan diri... aksi bijakkah jika begini sikap yang diambil?

Ramai yang berminat untuk menterjemahkan kasih pada agama mahu agar generasi telus jujur tatkala berhadapan dengan kemelut kehidupan, di manakah kita jika perjuangan terbatas dan perlu mendapat pengesahan penegasan terlebih dahulu... minda tersarang kurung dalam tempurung.

Rasul Kekasih Sallallah hu alaihiwasalam  menyampaikan amanah risalah dengan sikap kasih sayang dengan keindahan nasihat umpama mutiara, kemahuan baginda untuk mendidik membimbing rohani nurani yang menyegarkan jasmani.

Kekasih Allah Sallallah hu alaihiwasalam tidak mengharap ganjaran tiada upah keuntungan untuk apa baginda mengadun olah sengketa jika berdusta.

Untuk menghidupkan manusia biarlah dengan kaedah yang menggunakan manusia juga agar kemuliaan insan manusia terpelihara.

Usah bersengketa minda kerana yang lelah adalah rohani dan jiwa. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan