Isnin, 28 September 2015

Akar Akidah Tunjang Bentala Kendiri


Bentala itu bumi atau pun tanah.
Kita berdiri atas rumpun budaya, atas kendiri bentala yang bertunjang dari akar akidah.

Bila kita kenal diri tanpa menyisih fitrah azali di mana bumi dipijak,disitulah langit dijunjung, rahmat dan barakah Kekasih Allah Azzawajalla, Muhammad sallallah hu alaihiwassalam adalah janji untuk sekelian alam kerana iktikad yang sahih dalam menunjukkan cara beribadah. 

Janji Allah Ta'ala benar. Kita akan tertunduk lara jika cuba menyanggah apa yang tertulis di Loh Mahfuz. 

Kita kerap berkongsi dalam masalah untuk menilai. Menilai ini ada penyakitnya, penyakit untuk menentukan yang baik dan buruk.


 Masalah kepada menilai adalah krisis tidak tahu membaca mana yang benar dan yang mana yang salah, yang mana yang haq dan yang mana yang batil.

 Bagi menghindari berseliseh faham, bersalahan fikir sehingga berbantah kata, apakah kita perlu selalu bersetuju tanpa berfikir tentang akibat dan kesannya?

 Sesungguhnya kita sedar kita tidak dapat melakukan banyak perkara pada satu masa, misalnya untuk berjaya melakukan sesuatu yang baru, setelah melangkah tetapi berasa ragu-ragu kerana buntu celaru yang haru biru, dengan kata lain kita menemui persimpangan untuk memilih setelah melangkah. 

Kita perlu sedar sebenarya apabila kita telah mula berinteraksi dengan punca kepada sumber keraguan kita telah berjaya menjalin satu hubungan melalui komunikasi.


Kayu pengukur hubungan ini adalah mutu yakni kualiti yang dihasilkan oleh iktiqad.

 
Mutu kepada hubungan iktiqad disusun oleh ibadah yang dicernakan dari rukun-rukun iman dan rukun-rukun islam yang menatijahkan rasa kebertanggung jawaban.

Melaksanakan tanggung jawab dalam memenuhi kehendak adalah dua tindakan yang berbeza yang boleh disatukan dalam perlaksanaan.

 Persoalan yang perlu ditafsir ialah bagaimana melaksanakannya?

Inilah makna kendiri bentala tunjangnya akar akidah. Akidah itu yang membina diri untuk berkemandirian.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan