Isnin, 28 September 2015

Suap-Suapan Di Walimah Tur Urus


Mendapat berita salah seorang yang kita kasihi akan berumah tangga menyegarkan sejenak jiwa dan minda saya. Segar semula semua kenangan lama. 


Perkahwinan Mohd Zul Waqar dengan Wan Rukaidah yang berasal dari Kelantan tidak dapat dihadiri oleh kami sekeluarga.

Dari mula terbetik khabar," Waqar nak kahwin, mama," pasti rasa saya, kecuh tahap gaban seluruh jiwa raga kakak saya agaknya yang melahir dan membesarkan lima orang anak teruna...


Tentu tidak dapat di gambarkan bagaimana keriangannya bila akan mendapat seorang menantu perempuan.

Bertuah badan orang pantai timur......


Tetapi keseronokan melengkapkan persiapan perkahwinan sebenarnya tak semeriah dahulu.

Dulu-dulu ... ramai-ramai kejar ayam bila nak buat kenduri...ada sedara di kampung...menangis bila anak lembu selama meniti usia mahu menjadi dewasa, di manja di belai dengan berkata-kata, makan disuap .... terpaksa dijual (tidak pasti di korbankan untuk aqiqah atau koban aidil adha), seisi rumah saudara saya menangis bila ia terpaksa di lakukan...rasanya bapa saudara saya keluar meninggalkan rumah tak tahan melihat anak lembunya dibawa pergi.

Saat ini mahu sahaja nak bertanya sepupu saya Cikgu Noraida Mohd Noor (pada waktu itu) di Negeri Sembilan....jauh, mahal untuk membuat panggilan.

Pemblog(bertudung coklat keemasan) bersama sepupu-sepupu dan suami sepupunya  semasa majlis walimah anaknya(Ahmad Muttaqin bin Harith) pada 2/8/2015 yang lalu. Cik Noraidah berbaju merah.


Saudara mara jauh di kampung datang...semasa itu saya masih budak-budak lagi...tak disambut kedatangan mereka sebab tak kenal. Pernah juga tatkala masih remaja saya bertembung dengan dua orang makcik yang berpakaian orang kampung, termanggu-manggu mahu mencari bas yang perlu dinaiki untuk ke rumah adiknya. Saya membantu dan kami menaiki bas yang sama. Malamnya saya bertemu kembali ke dua makcik itu di rumah bapa saudara sepupu emak (aruah Haji Khalid), tahan telinga tahan rasa bila kena 'umpat' yang tidak pahit bahkan manis di telinga...  


Saya kembali tersenyum seorang diri.

Orang yang sedang menjadi pengantin pula banyak perlu mengorbankan diri...di suruh itu buat, di suruh ini ikut...peluh pun tak mampu dikesat sendiri perlu dibantu pengapit atau mak andam...tertib rupanya pengantin. 
Tak pernah menyuap ke mulut orang lain terpaksa pula menyuap...guna tangan atau sudu tetap kena menyuap di acara makan beradab... sopan rupanya pengantin...tersipu-sipu kena menyuap dan disuap.... kembali saya tersenyum seorang.

Semasa walimah kenduri kahwin, pengantin akan mendapat banyak hadiah. Seronok pengantin kerana ada sokongan tanpa permintaan untuk memulakan hidup baru jika pemberian itu sesuai dan memenuhi keperluan pasangan yang baru memulakan kehidupan bersama, jika tidak ia akan tersimpan berhabuk atau dikitar semula sebagai pemberian hadiah di hari perkahwinan teman-teman yang lain.

Yang tersenyum memanjang ialah ibu dan bapa...banyak undangan ramai jabat salamnya, sarat berkepuk-kepuk helaian yang belum tahu apa warnanya ...namun biasanya ini tidak pernah menjadi ukuran..
Hati ibu bapa sebenarnya bahagia bila tanggung jawab dan amanah menguruskan perkahwinan anak berjaya dilaksanakan dengan penuh kasih sayang.

Allahyarhamah nenek saya dengan pakaian yang biasa dipakai oleh wanita muslim di kampung di Negeri Sembilan menemani kami makan semasa perkahwinan kami tahun 1988.

Saya kira saya beruntung kerana tiada suap menyuap di majlis perkahwinan saya, tidak banyak hadiah diterima dan majlis hanya kecil-kecilan tanpa ramai tetamu kerana saya tidak mempunyai ramai kenalan (yang meramaikan walimah saya adalah adik beradik, saudara mara dan kenalan sahaja) tetapi emak tersenyum atau tidak, saya tak pernah perasan.


Bila begini saya rasa tidak berhutang...


posted by thanaif 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan