Sabtu, 5 Disember 2015

Aduhai Tempua

Serindit tidak mampu memahami bahasa Tempua meski mereka sama speasisnya...sama sebangsa walau berbeza usia.


"
Mengapakah cik hamba masih enggan keluar dari sangkar ini?"
Apakah sayapmu lemah atau telah gelitakah hatimu lantas tidak upaya memandang arah?"

"
Hamba cuba menolak rasa jiwa ke dasar sanubari hati yang dalam, hamba hanya bersendirian ingin menikmati kebebasan, melihat tujuan alam diciptakan, meski dalam kurungan namun hamba tidak terasa sebarang yang kurang.

"
Apakah ukuran nilai antara menjadi hamba dengan ribuan mata yang tidak dapat memandang yang terpejam di dalam jaga, yang sengsara tiada upaya mengkhabar berita apatah lagi untuk merisik khabar...apakah mereka dikenang atau telah luput dari ingatan?..."

"
Kepedihanmu tidak terluka sedalam deritaku. Apakah sesiapa sahaja miliki hak memanggilku sebagai pengkhianat, pengganggu, pencuri, pembuat onar, pembelot, pemuslihat dan apa sahaja yang buruk dan hina aku diistilahkan begitu?Apakah wajahku ini wajah seorang pendusta??...


Mengapa dek kerana segelintir yang lain berbuat salah, memahami perjuangan menurut kebenaran tafsiran dan sangkaan dugaan, maka seluruh kami dikatakan jahat...jihad kalimat dari sumber yang hak, memandu arah dalam mentadbir kehidupan kami mengikut acuan akidah...memahat ad-een sebagai pegangan.

Demi kerana inikah kami ditawarkan untuk sentiasa dihujani kilauan timah,emas, perak yang kini menjadi sebahagian dari salutan pada radas komunikasi, setelah diratah hidup-hidup, dipaksa tapi kami tidak boleh memaksa, diusir kerana sempadan menjadi cagaran untuk ditebus guna sehingga kami menjadi pelarian??


Kami sabar dengan yakin untuk bertawakkal kerana ini menjanjikan kemenangan meski tidak diraih di dunia ia dipastikan dapat diraih di akhirat! ."

Masihkah mereka tidak menyedari dalam usaha bagi mendapatkannya kami tidak berniat mengorbankan nyawa mereka yang lemah tidak berdosa, tidak wanita dan kanak-kanak dijadikan mangsa meskipun tata layar skrin berskripkan para gadis dan wanita dituntut untuk syahid dengan peledak mortar yang sesungguhnya di antara mereka itu bukan dari kalangan kami dan ianya kesan dari kekecewaan kerana tidak diberikan ruang untuk menikmati udara yang damai, untuk berasa aman dan terjamin keselamatannya apabila berada di luar pintu rumah mereka!!!!...

Medan kami adalah sakinah...

Sempadannya kasih dan sayang...

Tembuk dan dindingnya adalah kejujuran...


"
Namun, aduhai Tempua..."


"
Apakah yang menjadikan 'mereka' sentiasa menyamakan kami dengan khalayak yang sentiasa sudi mengorbankan nyawa tanpa batasan walaupun ke atas usia yang tua untuk layak dilihat sebagai ibu dan bapa mereka sendiri, ke atas gadis, wanita dan kanak-kanak yang tidak bersenjata tanpa pakaian seragam menyaluti tubuh mereka?"

"
Tempua...


Kami diizinkan mempertahankan diri.
Namun itu tidak bermakna kami tidak berusaha mencari pilihan yang lebih bermanafaat.

Sekatan, pemulauan, genjatan, bersilih ganti hidup kami ingin aturkan...


Bertahun kami dalam kesepian ...


Mereka' menafikan hak kami terang-terangan...


Kini bila ada yang mengasihi kami ada yang mahu mmbela kami, begitu nekad ' mereka ' memusuhi dan membenci kami.

" Entahlah Tempua.
.."

"Seakan- akan seriyal umpama sebutir peluru yang diguna buat membolosi hati dan jantung kita." 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan