Sabtu, 5 Disember 2015

Badmintonlah Pula

Apabila melihat anak mula membelek raket tenis abahnya, saya mula memasang angan-angan mahu mencari dewan untuk bermain badminton sambil terimbas semula dahulunya saya handal juga dalam permainan ini semasa bersekolah dahulu. 

Ketika itu saya hanya  mewakili sekolah  ketika bersekolah di Sekolah Kebangsaan Jalan Low Ti Kok Kajang. Waktu itu Cikgu Yahya yang  bertangungjawab ke atas pasukan bulu tangkis sekolah. Antara rakan sepasukan yang masih dingati ialah Zainab binti Buang. 

Malangnya kami tidak pernah menang.

Selain dari Cikgu Yahya cikgu-cikgu yang masih dingati yang mengajar kmi di sekolah Kebangsaan Jalan Low Ti Kok antara tahun 1973  sehingga tahun 1975 adalah allahyarhamah Cikgu Fatimah Hj Hassan, Cikgu Mustpaha Rafie, Cikgu Normah, Teacher Mariadas, Cikgu Aminah dan Cikgu Abdul Jalil. 

Saya tidak mengetahui apakah guru-guru saya ini masih boleh ditemui kembali atau tidak.

Namun alhamdulilah saya masih dapat menemui beberapa orang rakan sepersekolahan dahulu di facebook iaitu Puan Norhanizah Kudus. Puan Rossilawati Abdullah dan Puan Fatimah Anuar.


Berbalik semula kepada permainan badminton, saya masih ingat lagi ketika itu hanya China dan Indonesia sahaja yang mengungguli permainan sukan ini.

Badminton mempunyai nilai seni permainannya yang tersendiri... berstrategi, semakin lama pertarungannya berlansung di situlah kejaguhan sebenar pemain terserlah. 

Hantaran tinggi, pendek, menjunam, perlahan di depan jaring, melintang, diakhiri dengan 'smash' yang kencang memberi kutipan mata.



Hantaran-hantaran tidak boleh keluar dari gelanggang menjadikan permainan badminton memerlukan penumpuan seluruh sudut... dari saat berinteraksi dari mata ke mata dengan pihak lawan di awal permainan... hinggalah membantah keputusan pengadil jika berat sebelah.

Kombinasi yang bersefahaman pula adalah paling penting untuk menentukan rentak permainan beregu... perlu bertolak ansur, saling memberi ruang dan mencari peluang bagi mengutip mata demi mata untuk mendapatkan kemenangan.

Apabila semakin sukar rentak ditemui bermakna dengan mudahlah pemain beregu itu tewas di tangan lawan.
Sebaliknya bila gandingan rentak lancar licin dan seiring maka semakin panjang dan lamalah tempuh perlawanan akan berakhir.

Tanpa pernah menduga salah seorang rakan rapat sewaktu bersekolah di Sekolah Menengah Sultan Abdul Aziz Shah, KM 22, Kajang telah bertemu jodoh dengan pemain utama badminton negara kami membuatkan saya sering tersenyum sendirian setiap kali membaca nota ini.


Ya,peranan mata dengan hati juga kiranya memberikan pengaruh kepada pemain kebangsaan negara dengan penonton permainannya.

Seni permainan badminton ini adalah sukar kerana pemainnya mesti berupaya mengekalkan kecergasan dari awal hingga tamat permainan kerana itu bukan semua negara berjaya menyimpan Piala Thomas begitu kerap seperti mana yang pernah diakukan oleh negara China dan Indonesia.

Ke dua-dua negara ini  penduduknya terkenal dengan sikap rajin berusaha tidak suka menyukarkan orang lain... rajin merantau namun masih kuat memelihara adat resam budaya peninggalan nenek moyang mereka.

Biar di uji mereka tetap miliki keyakinan tinggi membangunkan ekonomi dengan cara yang baik dengan membetulkan diri dan berkongsi dengan adil kerana itu banyak barangan mereka murah dan mudah ditemui dimana-mana. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan