Sabtu, 2 Mei 2015

Santun Budi Kerana Rasa

Friday, October 06, 2006


Riak-riak kocak alunan ombak merela perlakuan angin mencerna pusar air yang hijau kebiruan bersatu berpecahan menghempas ke pantai. 

Ciak-ciak sekawan kelicap menjadikan bingar seketika angkasa yang hanya bertemankan deruan ombak yang berburuan di pantai.

"Tidak adakah pertanyaan lain untuk tuan hamba luahkan pada hamba?"

"Sekian lama itu yang ingin hamba tanya... tidakkah tuan hamba milik sesiapa?"

"Saudaraku bilangannya tidak terkira... satu waktu hamba punyai ibu dan bapa juga saudara-saudara... hinggalah turun dugaan... saat itu kami terlontar menjadi hina oleh kelaparan... kami derita oleh kemiskinan.
Hamba masih tidak dapat melupa... saat akhir hayat ibunda memohon pinta,"Serindit, pergilah ketuk pintu jiran kita... mintalah sebutir dua terigu emping atau ulas-ulas roti kering baki bersisa... lihat saudara-saudaramu yang
sudah tidak mampu membuka kelopak mata... tiadakah hibamu menyentuh jiwa?"

"Waktu itu bukan hamba sengaja engkar pada permintaan bonda...
Cuma hamba berahsia, sudah berkali-kali hamba kehilangan suara... melaung merintih hingga luka paruh dan berdarah kuku kaki... mengetuk pintu-pintu agar terbuka... hamba kelilingi segenab inci luas mukim kejiranan pintu yang ada... bukan sehari dua atau sepurnama malah bertahun hampir berabad lama... jiran-jiran hamba tidak punya jendela pintu itu tidak juga mahu terbuka... hingga satu demi satu saudara hamba terkorban nyawa..."


"Sudah Serindit tiada mahu lagi ku dengar tentang keluargamu...

Tuan hamba bukan si lemah oleh sebuah rasa... kerana rasa sukma tuan hamba menggagahkan jiwa...imbas semula pesan Kekasih kita Sallallah hu alaihiwassalam, menuntut ilmu itu wajib bagi setiap muslim... berdagang punca rezeki ...mari kita cari itik nila, angsa, kasawari jika tersua cenderawasih diajak bersama... berguru untuk menyantun bahasa bukan beradu oleh sengketa hasil minda beragenda."

"Benar Tempua, Rasulullah Sallallah hu alaihiwassalam ada bersabda yang menerusi pertanyaan di satu ketika:

"Mengapakah sesetengah kaum tidak berusaha memahamkan dengan mengajar, tidak memberi nasihat tanpa menyuruh berbuat kebaikan melarang berbuat yang jahat kepada jirannya. Dan mengapa sesetengah dari mereka tidak mempelajari dari jirannya untuk memaham dan menambah ilmu dan tiada menerima nasihat? Demi Allah hendaklah sesuatu kaum itu mengajar jirannya, memahamkan, menasihati, menyuruh sambil melarang terhadap sesetengah perbuatan.
Hendaklah ada suatu kaum itu mempelajari dari jirannya memahamkannya, menerima nasihatnya atau disegerakan balasan terhadap mereka." 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan