Sabtu, 2 Mei 2015

Teriring Doa Munajat Harapan

Thursday, October 12, 2006

 


Hari semakin meninggi oleh cahaya yang kini menjelmakan bebayang separas sama diri tatkala berdiri.Hanya dedaunan kering yang silih berganti gugur bersama desir angin yang menemani sepi di puncak pohon yang berupa tunggul kaku tanpa dahan dan ranting.

"Usah dinanti dia telah pergi. Berdoalah agar takdir mengembalikannya semula ke sini."

"Begitu sahaja... tanpa lambai dan ucap salam?"

"Tuan hamba satu-satunya teman sebicaranya biar tanpa perkongsian hati... dengan hanya kerana itu telah mengasuh tertib kuntum rasa di jiwanya."

"Tahukah dia hamba ada menyimpan rasa?"

" Ya,hamba yakin dia tahu kerana ujarnya sebelum pergi,"hamba kerap terleka hingga tidak mengukur baju di badan sendiri, gentar hamba pada qalam Ilahi,adakah patut kamu menyuruh manusia berbuat baik tetapi kamu melupakan diri kamu sendiri, sedang kamu membaca Kitab, tidakkah kamu mengerti?"

Hamba tanyakan, apakah tuan hamba berduka?" 

Seperti biasa ujarnya, selagi Allah menjadi saksiku, selagi Raqib dan Atiq mencatit benar dan salahku, hamba tidak akan berpedih hati."

" Hamba akui sesekali kebencian menguasai diri tatkala berhadapan dengannya, namun hanya sekadar di awal ketika tatkala kami belum saling memahami. Semakin hari hamba hayati nyata dia tidak mampu menyembunyi resah sendiri lantaran tidak pasti dengan stuasi yang dilalui." 

Marah hamba, mengapa suka dengan rela diizin bergabung memberi makna yang mudah diteka?" 

Ujarnya,perlukah
membenarkan makna paksa hingga menjadi rela, sedangkan kekurangan diri andai diteliti ia meningkat kualiti peribadi."

Pesannya lagi, "Usah lemah apabila berpisah, berpecah itu umpama retak-retak menanti belah, kekerdilan kita kuatnya pada setia bersatu teguh menyandar utuh pada kalimah Allah... hidupkan bashirah
kerana hidayah tidak putus menziarah, barakah Ramadan sinar menerang kegelapan... " Jangan berseliseh kerana sesungguhnya orang-orang sebelum daripada kamu telah binasa iaitu hancur musnah kerana perselisehan di antara mereka."

" Pemergiannya membuktikan dia lemah, tidak mampu mengendali emosi kerap mengizin pasrah oleh kata-kata caci."

" Tidak! Belum ada sepatah kata pun yang melumpuhkan semangat Serindit kerana yakinnya pada akal yang sihat melahir minda yang kuat.
Hati yang jujur menempat kasih tanpa diukur pada sempadan dan jarak, pada bangsa maju atau mundur kerana ad-deen nilainya satu di sisi Allah cuma menjadi berbilang di tangan kita atas dasar pecah dan perintah. Itulah musykil yang membawa dia pergi meninggalkan kita.
Selain itu dia memperihalkan akan kisah bagaimana Bilal (r.a) sahabat Kekasih Allah SAW tatkala sejenak berehat di satu tempat bernama Badaria... malamnya ia bemimpi Rasulullah SAW yang ketika itu telah wafat... bersabda, "Wahai Bilal, kini mengapa kau melupakan aku? Tidakkah kau teringat untuk menziarahiku?" Bilal terjaga lantas mengunjungi Madinah dan menangis di makam baginda lantaran rindu dan sedih atas kealpaan diri. Waktu itu Hassan dan Hussin menerpa kepada Bilal memohon agar Bilal kembali mengumandangkan azan.
" Duka kerana di bumi barakah... Rasulullah SAW hanya menjadi simbol
sejarah."antara sebab dia perlu pergi.

" Tidak adakah yang lain di fikiran teman kita itu?"

" Burung kerdil itu sukanya melihat ikan kerana perlu dilumur garam di darat untuk menjadi masin... tapak sulaiman pula di laut tidak berubah bentuk membulat nekad Serindit mengharung badai biar kelihatannya pelik dan ganjil, takutnya pada bangsa hamba kerana virus berpenawar vaksin jika rebah kerana 'flu' hatinya tidak menentu, gemarnya melihat kucing yang semakin gentar tatkala bersua tikus kerana manja hingga mudah ditawan... bimbangnya pada ketam yang mengajar anak berjalan betul sedang cacatnya bila berjalan sentiasa bengkok."

Biarlah Serindit pergi lantaran menggalas amanah tanpa janji, setia kerana mengenang jasa dan budi... burung kerdil terbangnya tidak tinggi
kehendaknya sahaja yang masih belum dipenuhi... jujur tidak bermakna dia bebas mendedah aib diri... dia tidak berilmu kerana masih mencari pada banyak maksud yang tidak di ketahui. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan