Selasa, 2 Jun 2015

Merealitikan Mimpi

Rakaman gambar ini diambil dari https://m.flick.com/#/photos/
77095813@N00/5701323034/


Mendakap dingin oleh desiran bayu yang menyelimuti langit hati, mencampah hingga mencamurkan rasa di sukma yang sesekali perit seakan mendugalkan...

'Duga-dugaanmu memecah menyelerakkan hingga menjadi fonem yang perlu dicantum semula. Tumpunya menterjemah fobia yang memperalatkan ujaran untuk membenarkan sangkaan-sangkaan... relakah tuan hamba andai kebenaran mematuhi keinginan oleh runtunan nafsu?"

"Paras hamba tidak akan bertahan lama, apakah salahnya jika sesekali ia dikongsi untuk persapaan mata... atau masih mahu mengujarkan bicara agar tafsirmu tentang ideal yang indah ini atas kurniaan di sia-sia?"

"Berhadapan denganmu menahan gelora di mindaku... mahu didahulukan antara yang logik dengan hak atau kewajipan ditundukkan oleh keinginan... puan hamba jelita... 
raut menguntum ashik tatkala memandang oleh mekar hingga tertawan. 
Sempurna indah buatku oleh cantik lahir juga batin... yang lahir untuk dapat dilihat dari batin yang memberi maklumat. Namun membubuh noda di mataku khusyuk solatku hilang."

"Lantas... jiwaku kotor hingga terlihat oleh matamu?"

"Itulah yang hamba maksudkan, duga-dugaanmu oleh timbang menurut nafsu sedangkan sebenarnya kita ini hamba, niatnya mahu mempelajari agama, menghayati dan mengamalkan apa yang ditemui.
Kelaziman kita sebagai hamba perlulah tatkala berbicara bertingkah fikir di minda, jalinan cetusnya dari yakin tunjang pegangan sahih di jiwa... akur oleh lidah tidak sempurna tanpa iktikad di hati kerana tanpanya kita tidak mampu menyaring antara hak dan batil lantas kita akan sentiasa di dalam kekurangan kelemahan yang mengalpakan."

"Lalu... mahumu menyelubungi jasadku hingga aku bebas merenung dan mengamati?"

"Kebersihan itu mengundang tuannya untuk beriman manakala iman itu akan bersama-sama tuannya di dalam syurga. Namun mahu ku agar malu mu kekal ada didirimu walau hijab itu yang ditukar."

"Jujurkah tuan hamba atau berpura-pura berlakon dusta?"

"Duhai Jelita, rohmu miliki unsur bernilai mulia... benihmu dari kalimah Allah yang menyimpul cinta berkudratkan tenaga... cuma kelaziman asuhan dan persekitaran kebiasaanmu yang menilai bagaimana dirimu ... imbasan sejarah tidak ditemui dusta... cuma mungkin percaturan masa oleh siasah keturunanmu, tatkala disoroti seakaannya mahu diundang gelisah... dirimu dan diriku jua saling memimpin peribadi agar usia yang dipinjamkan ditadbir tanpa keliru.
Pemimpin menjadi mulia apabila ia berupaya menyatukan ummah, ummah itu adalah hati perasaan jiwa akal dan minda kita."

"Berjela-jela memualkan rasa... "

"Fahamilah, kita tidak akan menjadi mulia andai hanya menggempur dengan jaringan-jaringan rasa bermedankan syak curiga sahaja. Kita perlu membina dan membentuk pendirian-pendirian hati agar peribadi kita berjaya mengubah diri. Santapkan rohanimu dengan siraman wahyu agar nafasmu berhela selawat dan zikrullah, hindari dari terasa lelah."

"Maksudmu menilik mundur akan menjulang azam dan menangkaskan sikap berlaku adil yang benar di dalam diri?"

"Khairan ummatin... ukhrijat lin naasi."


"Celikkan matamu Tempua... hari telah meninggi... mengigau berbicara seperti manusia!"

" Hamba bermimpikan Serindit lagi, Jelatik." 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan