Selasa, 2 Jun 2015

Bulan Ramadhan Pemanis Minda

Thursday, October 19, 2006

Antara blog yang menarik hati hingga mengganggu tumpuan saya adalah satu pertanyaan... sesudah bulan Ramadhan bagaimanakah kita?

Saya amat gembira pada hari ini (
2/6/2015- selepas lapan tahun enam bulan catatan ini dituliskerana remaja dan kaum muda yang melayari internet mempunyai niat dan matlamat yang semakin baik selain dari menghabiskan masa yang terluang, mereka membina sikap proaktif yang membina kreatif untuk mencari makna kehidupan dengan mulai mengenal kewajipan dan tanggung jawab bukan semata-mata mendapat hiburan.

Mereka bersedia memandang jauh ke hadapan tatkala mulai rasa gelisah untuk berpisah dengan bulan Ramadhan yang penuh barakah.

Berakhirnya bulan Ramadhan adalah umpama jendela yang mulai terbuka lalu menerpakan sinar fajar yang ghairah menerbangkan hama-hama halus yang menduduki setiap ceruk penjuru diri kita.

Gelap rohani telah tersuluh oleh cahaya risalah yang aliran kudusnya telah mulai mendenyutkan nadi dan jantung buat mereka yang terpilih dari jutaan jiwa... memandu arah yang benar agar terkuak rintang yang membelenggu pemikiran hingga minda mengecil tak mampu berkembang oleh cabaran-cabaran halus yang lunak menghulur kasih berhulur kasihan mengundang pedih luka yang berpanjangan.

Pakaian kasih sayang Allah selama tiga puluh hari di bulan Ramadhan umpama jilbab yang memelihara penghormatan dan meraikan kemegahan mengindah seri wajah yang terpilih menyaluti khusyuk hingga menghidupkan degupan qalbu.

Di hadapan kita menanti kewajipan untuk menterjemahkan makna berkasih sayang... menukar sengketa menjadi bahagia... memajukan dunia dengan persefahaman saling berkerjasama tanpa membeza.

Sepeninggalan bulan Ramadan nanti usahakan bersama agar upaya berasa kasih pada kebenaran membela tanpa mencari ruang-ruang menempatkan kepentingan.

 Kita berasa gembira kerana bulan Ramadhan melunaskan hutang-hutang yang tidak tertunai bila mana kelemahan dan kekurangan diri kita ukur seakan-akan sifat mazmumah menjauh pergi tetapi tampak ketara karat yang tebal sukar tertanggal!


Ada catitan di buku lama saya, kisah purbakala yang dikatakan pernah terjadi ketika Ratu Holland dan suami bertamu di istana Ratu England
seekor anjing miliki puteri Ratu England telah melintasi ruang tamu.

Ratu Holland tanpa menghitung tingkah... berlari mendapatkan anjing itu lalu didakap dan diciumnya dengan kasih. 
Ratu England terkejut kehairanan tatkala melihat Ratu Holland memangku sambil menangis anjing itu yang didakapnya umpama bayi. 
Waktu itu adalah era kepercayaan wujudnya perpindahan roh. Ratu Holland percaya putranya yang telah mati, ruhnya telah berpindah kepada anjing itu... lantaran mata anjing itu milik persamaan dengan mata anaknya...


Nilai dari peribadi saya melalui kisah ini adalah remaja tidak perlu berpura-pura dalam mencari erti kebenaran... 

Perlu miliki jati diri yang mengendung identiti budaya dan lingkungan peradaban Islam kerana kita adalah muslim.

Budaya dan adat ini adalah tamadun Islam yang dinukilkan oleh Al-Quran dan dijelaskan oleh Sunnah Rasul sallallah hu alaihiwassalam. 

Bersama-samalah kita tidak merendahkan Islam oleh perlakuan dan tingkah laku diri yang sentiasa diteliti, amati, perhati dengan tertib kaji untuk dihakimi oleh 'petugas' sukarela demi membenarkan pendirian-pendirian yang berprasangka.

Teruslah mendapatkan ilmu-ilmu lantaran teknologi bermaklumat adalah teras yang perlu dirintis untuk merubah perspektif agar ummah berdimensi baru dalam mengisi sifat akhir zaman.

Ukuran kita adalah sudut Islam kerana agama benar ini menyeru persamaan yang bersifat kemanusiaan... melibatkan diri dalam perkongsian pembangunan dan perkembangan tamadun yang mengadun kemajuan ekonomi, perindustrian, pertanian, kesenian, kajian penyelidikan menurut acuan Islam menerusi kebebasan info media yang tidak dihalang menyebar dan meluaskan keadilan. 

Tanpa penyertaan kita, pasti dunia akan terus diselewengkan dari tujuan asal iaitu membina keamanan untuk seluruh alam... membebaskan kemiskinan... meninggikan taraf hidup menerusi pendidikan dan kesihatan yang mensejahterakan akal dan fikiran. 

Kita telah melihat bagaimana kekalutan ekonomi yang tidak dirintis oleh landasan mencari membina meneroka peluang-peluang perniagaan demi menyalurkan perkhidmatan berkebajikan kepada ummah, hingga mewajarkan agenda bermega hingga derita menyakiti minda membungkus jiwa.

Kebajikan di dalam Islam adalah ummah terbina oleh dasar persaudaraan kerana kita mencari keredaan Allah bukan keredaan manusia. 

Semoga kita dipanjangkan usia untuk melalui bulan Ramadan di tahun-tahun mendatang, insyaAllah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan