Selasa, 2 Jun 2015

Hati Yang Semakin Rapuh

Tuesday, October 31, 2006


Bayu timur diasak deru menarikan awan gemawan yang menidurkan rembulan oleh ashik menekuni setia menanti panahan suria untuk dihuni bersama cahaya.

"Pernah tuan hamba suarakan gema rasa hati kita kepadanya? Seakan malap hatinya mengkabur ria di jiwa kita ... tiadakah terangkat hijab di mindanya bahawa sempit dada hanya memintas bahagia yang sering ingin menjenguk rupa... namun terbuang menjadi sia-sia."

"Budi bicara timurku telah kehilangan bahasa... utas tali temali yang rapuh mengikat hati-hati ini mulai pedih melilit hingga merekah jantungku menahan sesak oleh lautan mutiara yang sering berkaca."

"Usah bicaramu walang yang membekukan qalbumu. Mungkin keinginan dan hasrat hamba hanya untuk memperbaiki hubungan agar tidak berterusan redup yang gersang tidak tampak jelas oleh Helang."

"Arah kita yang bertentangan umpama penghujung yang tiada berkesudahan."

"Tidak perlu dirasa di sangkar dada perasaan itu, Tempua. Ia hanya mengurung rumit yang akan mengait menggetir pedih, di minda sempit ia akan terpalit."

"Tekukur dan Tempua hanya punya suara yang merdu sahaja... tiada sesekali bersama megah untuk membongkak rasa kerana indahnya mereka tidak senilai biar pun sehelai pelepah Cenderawasih."

"Benar, hamba terdengar ucap hiba Tekukur, "biar pun angsa, bangau juga itik serama tidak sama kepercayaannya dengan kita tetapi mereka sebangsa seketurunan semerah darah dengan kita yang tercipta dari tiada menjadi ada." 

"Hamba hayati ujar sayu rintih Tiung, "biar pun berbeza tetap angsa, bangau juga itik serama miliki hak-hak sama yang ada pada kita kerana tanggung jawab juga kewajipan mereka tetap serupa dengan kita... mereka ingin bertatanegara, ingin ada warganegara ingin miliki mengurus tadbir negara... sama hasratnya dengan kita..."

"Nyata kita dengan mereka sama-sama takutkan permusuhan kerana dengannya bangsa manusia telah memungkirkan kebenaran."

"Helang tidak upaya melihat bahawa antara mukmin berlainan jantina mereka menjadi penjaga sesama manusia... andainya haiwan umpama kita boleh berbicara... akan hamba bisikan agar terjaga pancaindera mereka."

" Penjagaan kepada kita adalah pemeliharaan bersama amanah juga jujur memaksi adil yang sungguh-sungguh. Menyimpul jalin kita menjadi saudara. Bebas yang ingin kita miliki bukan bermakna mahu bersikap berkecuali 'bernafsi-nafsi' bahkan ingin bebas bermasyarakat bertoleransi untuk saling mengenali agar dapat saling mengasihi."

"Angkasa ini akan harmoni bila kita bersama bisa terbang mencari rezeki. Mengindahkan etika untuk sentiasa adil dan simpati dalam kegiatan sumbangan berdagang menghulur kebajikan. Menyelidiki untuk miliki minda bebas umpama frekuensi yang menyalur gelombang minta pengertian dihayati, terhadap untaian atom berunsur cerakin satu dan dua menjana daya... tatkala panas laut dan samudera mulai meningkat haba... apakah sempit sempadan pembangunan reaktor nuklear akan menyelesaikan misteri tenaga ? "

Kehampaan hanya menerbitkan kerendahan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan