Selasa, 2 Jun 2015

Apakah Kesudahannya

Sunday, October 29, 2006


Ombak dan pasir umpama teman akrab yang mudah ditafsir berkongsi pantai membina medan janji yang tidak pernah dimeterai.

Dari keharuman kuntuman kasturi membuak rasa seakan serampu yang menyempurnakan tandan-tandan denyutan nadi-nadi ... namun tidak akan seruh jiwa yang takrimnya pada takrir bertaklid pada kalimah bicara yang menggugah dhammi yang paling dalam, menyentuh sanubari yang meluluh rasa hingga rembesan mutiara manik dari mata, mengungkap tabir takbur Umar (alaihissalam) melunaskan cahaya yang menjadi perisai di dadanya.


"Kemuncak sepi telah melarutkan imaginasi mimpi-mimpiku." seolah-olah gema yang bertalun-talun berkumandang menulikan pendengaran ini."


" Jirim nabula dari bima sakti lakarannya yang bertabiat sejak azali, memancar sinar kosmik kerlipan saling meminta dijangka perhati diamati ... cumanya akal yang merajai minda sentiasa ingin dan sanggup menyanggahi di sebalik kitaran gelaksi ada Kebesaran yang Menguasai, mengundang sekian lama agar hati-hati hidup bernyawa selari dakapan cintaNya untuk menanam dan memetik buah iman agar jiwa tidak lusuh lalu layu punah tanpa semangat."


"Lalu, tuan hamba mahu mempersembahkan jujur di saat semuanya mahu diberikan penilaian?"


"Menilai seakan-akan membolak-bolakkan perasaan kerana kaedah apa sumber memaju daya. Di mana padamu duhai Cenderawasih, utama dalam menilai perkasa, pada sikap progreskah atau pembangunan? Nyata padaku senarionya menatang persamaan yang semakin menipiskan keperibadian."


"Ia berlaku lantaran tiada amanah... tiada ingin saling melindung... tatkala bergabung permuafakatan, wujud ketidak seimbangan meski saling mengenali, ijab kabul dan ikrar tidak pasti... memusnahkan kasih bila pertikaian laba oleh helah menimbulkan telingkah."


"Mimpi kita untuk menzahirkan agar saling berbantu dalam kebaikan untuk ketakwaan, ingin kita hindari berbantu di dalam perkara cela yang membawa permusuhan. Pasaran dan pasarana kita tidak terbukakah andai mahu memonopoli di serata negeri... bersaing untuk berjaya lantas pantaskah jika sering menyekat usaha, yang tergendala eko sistemnya adalah pengguna seperti kita... lihat sahaja tanda 'luput masa'
apakah ia demi mengelak penurunan harga hingga lebihan akan disita?"


"Apakah kerana sempit istilah kita semakin sengsara? Benarkah semakin maju kemodenan kita maka kemewahan mengurangkan kesukaran? Hanya yang jelas padaku manusia semakin dicorakkan menurut kehendak kemajuan dan pembangunan."


"Nah, kini tuan hamba cuba rasakan ke dalam hati, jiwa kita tidak bebas merdeka biar pun tiada lagi yang menjajah... rohani kita semakin lapar meski wang penuh sentiasa, keluarga kita tidak besar meski pun kita ramai saudara, unitnya kecil kerana bimbangkan ketiadaan keselesaan."

"Terlintas di minda hamba jua apakah wajar berhelah madah untuk saling mengatasi dari sebut nama kuasa dan kejituan senjata?"


"Di dada hamba juga terkeliru oleh frekuensi beribu sumber... jika terjadi pergolakan antara dua kuasa yang berbeza pendirian antara dua penerajunya...maka rakyatnya turutkah perlu diajak bersengketa?
Akan terpadamkah silaturrahim hingga sudah menjadi fenomena di abad ini... saksamakah bila kita menyeru kepada persaudaraan dan kasih sesama manusia maka ia bermakna agama dipaksa dengan bilah bermata?"


Sentiasakah perlu kita berkhilaf sedangkan fungsi utama wujud perbezaan antara bangsa, agama, bahasa, budaya juga pemikiran adalah untuk meluaskan penghayatan taaruf agar wujud kerjasama persefahaman kerana menurut agama Allah mesti dianjurkan falsafah "taaruf wa talaqi" bukan sekadar "al-baqa'lil aslah" tidak juga oleh "tanazul'ala albaqa".

Generasi mohon menyumbang rasa menggetarkan bicara demi persoalan yang mewujudkan sengketa sejak sekian lamanya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan