Selasa, 2 Jun 2015

Esok Hari Raya

Sunday, October 22, 2006

Kali ini kami menyambut eidil fitri tanpa perlu lagi kami berbaris panjang menunggu giliran di hadapan kaunter 'cashier'... berlama-lama hingga lenguh kaki tatkala memilih dan membelek di petak longgokan kotak pakaian-pakaian murah untuk anak-anak.

Empat orang anak bermakna perlu kami berhadapan dengan empat jenis karenah yang miliki cita rasa sendiri sehingga menjadikan saya dan suami sering beralah dengan ujaran "pakaian kita pilih kemudian sekali..."


Biarpun banyak karenah, anak-anak ini tidak memilih pakaian berjenama yang berharga tinggi ... sekitar RM 60- RM 12o merupakan 'standart piawaian' untuk sepasang dua pakaian buat setiap diri yang awal-awal lagi telah dipersetujui tiada rundingan lagi. 

Kelaziman bagi anak yang tiada ingin meminta-minta, tahu mencari imbang, peka untuk bertolak ansur mendahului urusan hingga mencambah kepercayaan kami untuk memberinya membuat keputusan terhadap perkara yang melibatkan keperluan dirinya.

Tahun ini cuma suami dan anak-anak lelaki sahaja bertukar pakaian baru ... kerana cita rasa mereka mudah ditemui... di kedai yang menawar potongan separuh harga memikat hati.

Anak gadis saya Hanan hanya membeli aksesori rantai berharga QR 30... manik-manik besar seperti biji getah... yang tidak diketahui entah bilakah masanya mahu ia kalungkan ke lehernya... 

Seakan-akan tepat tatkala bersatu hati berupaya mengusir resah bila mana masih terlaksana demokrasi di dalam keluarga kami. 

Selagi tidak menurut kehendak hasrat hati, selagi akal aktif berfungsi, fikiran-fikiran positif pasti menjadikan kami lebih memahami. 

Penasihat utama adalah hati kerana hati yang menghidupkan rasa. Rasa untuk sentiasa sedar mencegah urusan yang mungkar... dhamir pangkalnya jujur ikhlas hati dan nurani.


Sering persiapan-persiapan menyambut lebaran akan menerbitkan kecemasan pada emosi saya kerana pernah kami diuji tatkala menyambut eidil fitri di London... malam sesudah berbuka sewaktu bersiar-siar bersama anak-anak di Leicester Square, anak lelaki ke dua kami hilang tiba-tiba dari pandangan mata. 

Hampir sejam mencari kami bertawakkal kepada Allah sebelum membuat keputusan mahu mencari polis agar membantu. 

Di dalam hati dhamir menyakini Ahmad Mustaqim pasti cuma menanti kedatangan kami dilokasi di mana dia berada setelah menyedari kami tiada bersama-samanya. 

Sanubari hati menyakini anak kami itu berada di dalam pandangan Allah itu yang pasti. 

Benar... apabila saya menjejaki semula di awal tempat kami menaikkanya di medan putaran kuda berpusing, terlihat anak yang berusia enam tahun itu sedang didakap oleh seorang wanita Inggeris yang ditemani oleh suaminya dan seorang polis, menanti dan mengharap agar kami kembali menyusuri jalan yang telah kami tinggalkan.

Hanya airmata dan senyuman untuk menanda sesal di hati... sehingga anak tertinggal tidak disedari...peristiwa yang berlaku pada tahun 2000 itu kira-kira lebih lima belas tahun lalu masih upaya membuatkan hati saya berasa gelisah sekiranya tidak mendapat khabar anak-anakwalaupun mereka kini telah dewasa.

Kehendak anak-anak tahun ini (2015) agar saya tidak berduka kerana kira-kira dua bulan lagi kami akan bereidil fitri di rumah Mak Wan, allahyarhamhu Tuk Bak dan allahyarhamha Tuk Mak dan semua saudara mara sementelahan pada eidil fitri ini insya Allah akan menjadikan ahli keluarga kami bertambah lagi."...  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan