Selasa, 2 Jun 2015

Kembali Dan Pergi

Monday, October 23, 2006


"Hamba tahu, pohon yang menaungi kita ini benihnya dari paruh moyang yang menerbangkannya dari pepohonan malar hijau lalu terdampar di tanah ini, membesar hingga mencengkam bumi menjadi payung buat berteduh."

"Hamba bersua dengan Cenderawasih, pesannya usah mahu disisih, biar ukuran tidak setanding, perlu jelas gagahnya siasah kerana makna umarak dalam agama tidak terpisah."

"Sudah rela mempercayai kata-katanya? Di taman sahaja menetapnya ia...bagaimana mahu ia fahami bicara yang dikata?

"Tuan hamba usah biasa bercuriga... ia cemarkan minda tatkala nyata diri mencela... mendakwa Cenderawasih tidak jujur bila mengasah bibir tatkala berbicara."

"Mahuku apakan si Tempua ini, andai bersua sentiasa gemar berdakwi berdakwa... pergiku diminta kembali... bertentang mata sering mahu berkelahi...

"Marahkah tuan hamba?... Burung kerdil tidak akan bersarang tinggi kerana sayap kita terbangnya rendah... begitu mudah mahu dilupa?"

"Tenang dahulu... usah rasa terhina kerana kerdilnya diri, jika kita sering bersanggah... serupalah dengan bangsa manusia... lantaran dunia, seliseh bila bicara... sedangkan puncanya hanya kecil, pada ukur untuk bezakan rupa."

"Sekali lagi sering dilupa! ... rupa itu bingkisan kuasa... jiwa terbinasa oleh habuan dunia, punahnya zuriat lantaran tumpahnya keringat merah, bajakan tanah semakin gersang... tanam-tanaman tidak mahu mengembang."

"Cenderawasih sekadar bertanya, bukankah benar para anbiak diutus untuk berfungsi sebagai pemberi pesan di atas setiap aksi?"

"Maksud yang tepat, mencabar atau menyelesaikan kemelut krisis ummah... apakah kaitannya dengan umarak andai ulamak dipermudah?"

"Di setiap zaman dan eranya dalam beragama, siasah persoalan urus tadbir tidak pernah berpisah... itulah maksud Cenderawasih, namun hamba tetap tidak akan mengubah pendirian sekadar berkongsi pandangan, ia membina keserasian untuk bertukar ujaran."

Sehari dengan tingkah yang mulia dan baik memberi sinar membuah ceria tatkala jujur niatnya untuk mendidik mengasuh jiwa sedia berkongsi apa sahaja yang memberi manafaat mengundang berkat. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan