Selasa, 2 Jun 2015

Enak Yang Menyenakkan

Tuesday, October 24, 2006


Berlari-lari anak berkejaran meminggir kesepian memanggil andaian pada salasilah yang bergiliran berjadual buat menafsir anggaran.

"Corak terbangmu sentiasa melakar bentuk yang bermaksud hasrat namun ku lihat bagaikan muslihat."

"Membahagikan petak-petak angkasa adalah sesuatu yang mencabar duga berakal kerana ruangnya tiada garis sempadan. Cuba tuan hamba renung saujana serelung pandangan ... kita tidak bersua kaki langit andai tiada bertaup lautan bertebingkan daratan."

"Sumber kepercayaan berharganya andai tidak berlebih-lebihan keterlaluan mengobarkan maksud yang amat mudah diterjemahkan makna dan tujuan."

" Cenderawasih, sekian lamanya apa sahaja yang baik biar dari mana puncanya kita terima sebagai sesuatu yang mulia... tidak pernah cara hidup kita membelit lingkaran demi lingkaran,mengusut merumitkan keadaan hingga memesatkan singkat pemikiran mengabai peradaban menyusut asli kebudayaan, kerana bangsa kita sedar bahawa ilmu adalah proses perubahan bermodalkan kemajuan...namun tatkala bertilik ternyata suram pudar sinar kerana ia seakan memusuhi perhubungan... berkias pada persamaan sedang ujarnya pada darjat dan kasta kemampuan..."

"Istilah moden maksudmu masih menggusar rasa di pemikiranmu?"

"Usah dangkal menyempit minda meresah rasa, persaudaraan atas nama apa tercipta andai gugur selapis demi menipiskan perasaan haiwan kita, moden ikut jujur istilah makna... pastinya cuma satu, upaya mempengaruhi atau dipengaruhi."

"Tuan hamba mengukur tujuan hingga rela menyinggung perasaan?"

"Perasaan kita telah lama tercalar cemar Cenderawasih, berkali-kali tetapi kita rebahkannya jauh ke sudut dhammir yang paling dalam, tingkah kita sentiasa ditonjol sebagai rentak-rentak sumbang, hasrat dan kemahuan kita diremeh menjadi murah sedangkan urus dagang kita mencipta kebajikan menebar erat manhaj qalam Allah kerana Dia Pencipta kita juga bangsa manusia, niat kita sering disalah duga biar pun sekadar mahu berkasih sayang mendidik agar jujur bersefahaman demi generasi yang semakin terkeliru oleh perbuatan kita."

Jasmani tanpa rohani pada penglihatan mata pada penilaian dada kerapnya kilauannya tidak seindah purnama. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan