Selasa, 2 Jun 2015

Pedih Tatkala Berduga-Duga

Thursday, October 26, 2006



"Apakah selayaknya pada waktu-waktu tertentu sahaja keinginan-keinginan di utama hingga himpunan hari-hari lainnya terbiar sia-sia? Aaah... lidah tidak bertulang tidak membekas batas kata-kata, bagaimanakah mahu ku pelihara lidah ini tatkala zikrullah hanya berlegar di lelangit bibir?"

"Kerdil jiwa turut mengerdilkan jasad kita hingga terasa lelah... tidakkah semangat kita kerap bergiliran kuat bersaingan lemah hingga mendorong batil bertingkah?..."

"Tidak juga... cumanya hamba terasa antara kekayaan dengan kemiskinan memang nyata mewujudkan beza... hingga seakan-akan tidak memungkinkan terpadamnya dendam yang mengikis santunan jiwa."

"Cenderawasih tidak duduk di tempat kita, tidak merasa perasaan kita, tidak juga menyusul sambut sengsara kita... lalu ucapnya sentiasa mahu lembut lunak berencah madu memaniskan rasa... sedangkan getaran kita tawar tanpa asin menggelorakan duka."

"Pertukaran masa menggilirkan peredaran ketika dan waktu telah menjarakkan timbang dengan duga... Antara kuasa dan kaya, miskin dan terlara utamanya adalah pada tawaduk takwa kerana terciptanya derita mesti disanggah dengan usaha."

"Boleh hamba tahu sikapmu terhadap erti tiada harta, tiada kuasa perlukah merempuh halangan, perlukah menceroboh sempadan hingga meroboh binaan kasih sesama insan, serupa bertingkah seperti yang memiliki kesemuanya?"

"Sangkarkan ilmu manafaatkan harmoni makna bebas, tanpa ikat yang membatas keupayaan mencari kemilau cahaya diri dengan sasarannya adalah hati generasi."

"Istiqamahkah andai peraturan sahaja yang berubah tetapi jiwa pengatur perubahan masih kekal serupa?"

"Bimbingan ujar ilmuan adalah latihan memercukan intisari keyakinan.
Tradisi mendakwa kita mundur andai menempatkan iman. Lalu rantai siapakah yang sebenarnya mengikat pemikiran kita hingga membelah bahagikan perasaan?"

"Nekad mahu "mengsubjektifkan" maksud global dalam diri ? !!"

"Pengkisahan menuntut pengubahsuaian...
seperti sesebuah cerita sering memerlukan penyuntingan semula agar ia menyegarkan kesan. Lontarkan sejenak bagaimana Rasul Kekasih Allah sallallah hu alaihiwassalam melaburkan qalam Allah jauh kehadapan, menjalinkan unsur kebendaan dengan rohani yang menyingkap kejujuran telus membuahkan kebenaran.
Buktinya penjanaan perdagangan dan ekonomi mengerat akhlak dan niat murni yang menginteraksikan persaudaraan menerusi persefahaman tanpa krisis dan konflik yang menindas hingga mewujudkan permusuhan. Tidakkah kebajikan manusia itu dizahirkan dari pengeluaran zakat?"

"Dialog siapakah di antara kita yang memendekkan hayat bimbing dan didik hingga bingar segi bebas oleh monopoli menaja kepentingan diri lalu pasif keinginan untuk bersikap terbuka kerana ingin bertolak ansur."

"Kompromi yang tidak sudah-sudah menghilangkan kepercayaan." 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan