Sabtu, 2 Mei 2015

Punah Yang Pedih

Thursday, October 05, 2006

Semalaman mata ini pudar penglihatan oleh kepedihan asakan desir angin yang menerjah paksa. "

Angin dari arah kutub yang berbeza bukan lagi pandangan luar biasa bila peka rasa indera tidak perlu dipaksa mengakui apa yang dirasa... lazimnya umpama sesudah ranum buah-buahan, maka pasti ada sisa teriang di ranting dahan, luruh sebelum berbunga semula.

"Tidak ada sehelai daun pun yang gugur yang tidak diketahui olehNya. Tidak ada sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak pula sesuatuyang basah atau yang kering tidak tertulis di dalam Loh Mahfuz.

Waktu ini terigu atau dikenali juga sebagai jerlai atau gandum  sudah masak ranum hanya menanti dituai... angan-angan imbauan masa silam... mengusik kenangan yang kerap menggugah rasa.


"Masih gemar menyendiri hingga hamba lelah menanti! Apalah makna teleku tuan hamba jika sirat tidak mampu menyurat dilemma."

"Sudah panjang tela telaahku... telahan yang hanya singkap telagah...
Tekstur seni pada hasil tenunan dapat ditekuni, malang tekstur seni hati elak di amati... ia sering kecundang bila di adili... akhirnya sia-sia itu yang pasti."

"Telanjur memungkin kembali ke destinasi, mahu tuan hamba menyanggahi?"

"Tempua, tidak kita berkias pada nama kerana ia bukan memberi beza tetapi yang mesti kita lihat adalah niatnya... nukilan pusat keinginan hasratnya! Syariat kita dukung bukan sekadar hanya untuk sesuatu prestasi bermisal jana paksi ekonomi sedang kita diriba oleh mainan yang teliti... hamba sangsi pada imbuh dan janji kerana sumber bukan yang pasti...qalam Ilahi dipinggir sepi... sedang ia menjalin bentuk fikir dan hati... mantap yakin diri kerana sifat insani bukan segi detik helah memagari agenda buat selari paksi merintangi..."

" Bangsa kita hanya jenis beburungan... kerdil berbilang rupa... terbang tidak mahu berkawan-kawan... memagut tidak mahu sehidangan... gurau bukan sepermainan... 
sehati sejiwanya tatkala mengadap ke Baitullah... sesudah itu bertempiaran 'bernafsi-nafsi' hingga tersadung akar dan duri."

" Manusiakah, burungkah, kucingkah,. seroja atau kembojakah (kemboja adalah sejenis tanaman bunga yang lazimnya ditanam di pusara oleh bangsa melayu muslim di Malaysia) ... kita ini makhluk ciptaan siapa? 

Menyelongkar diri usahakan kaji jikalah kita ini berlainan Pencipta... 
Maju gemakan bukti dalaman kita adalah roh... cuma akal sahaja tidak menjadi semata-mata senjata. Bangsa manusia gemar pada kata sengketa tatkala ada yang tidak kena di jiwa... sangka-sangka dengan duga dari rasa percaya... inginnya memecah cerakinkan upaya... utamakan diri kerana kurang periksa... sudah sepikah pada mata perlunya bina, cuba, bertarung untuk pengukuhan kematangan kaji, bila wujud kekeliruan susun semula secara tertib menurut adab hingga maksud tercapai.
Sikap kita ya Tempua, sikap kita tatkala bertemu kontra... ganjilnya bila haru sendu Hittin dikambus bersama putaran masa... Islam dasarnya merangkumi akidah yang benar... hukumnya yang mensejahterakan dan mengistimewakan kita... kerana adil dan saksamanya bersama benar. Hittin itu sejarahnya tidak lagi dibaca."


"
Ketuklah pintu hatimu demi penerus generasi warisan yang semakin keliru oleh permainan, mundur oleh perpecahan di setiap penjuru alam.

Mulia kita bersama Islam tanpanya siapakah kita di sisi Tuhan Rabbul A'lamin, Allah pemilik seluruh alam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan