Sabtu, 2 Mei 2015

Sepi Yang Menyingkir

Monday, October 09, 2006

 


"Kemana jua perginya si Jelatik, masih gagah bersahut gigih sedang tatkala hentam membentak hengit, di kurungan ini kita saling bersahut kicau... hening tanpa herdik biarpun kita hanyalah haiwan herbivor."

"Herbivor lantang suara tidak membawa ke mana pun Serindit... bilamana hanya butir gandum pucuk dedaunan dan buah-buah kecil menjadi hidrat yang diserat menjadi uraian di saraf halus, kicauan kita hanya bisikan yang tidak kedengaran."

"Hiba merayu rintih meracau jiwa ibarat racun yang memusnahkan perkasa,Tempua. Tidakkah terhidu olehmu bagaimana kicau kita walau di tepi jendela, di sudut genting juga rembia... ia menawan ashik hingga Tekukur ,Tiung dan saudara yang lain dijejaki oleh Pemikat Burung untuk disangkar dan dikurung demi kerana merdu suara... bebas dibatas
biar sangkar indah terhias ia tetap kongkongan yang membatas luas."


"Terfikir juga hamba, kita yang kerdil ini sering bertempat di hati Sang Pemikat. Mengapakah Helang dan Cenderawasih yang menawan tidak disangkar agar sentiasa berdekat dengan Sang Pemikat sedangkan mereka ini jinak mudah dirapat?"


"Perbandinganmu tidak menyinarkan positif Tempua. Inilah yang akan menguburkan kita kerana dorong semangat tanpa imbangan antara rasa dan keinginan ia mencela sikap bersahaja lantaran hanya cekap mendengar lantas pantas menterjemah hingga kerap berkhilaf."

"Lama dimenung hamba semakin bingung melihat ukur tanda yang menjurus menang sahajakah atau menilik lemah untuk melahir hemah yang menjulang hikmah."

"Kelihatannya kita kehilangan syumul yang memenuhi ruang intelek kerana bangsa kita masih berbilang dinasti dengan ciri kebanggaan sendiri... kita tidak lagi ada mukim urus menadbir dengan pembinaan masyarakat tanpa cemar. Selaku makhluk ciptaan Allah kita masih rapuh untuk digugat terheret dalam berbagai karenah... urus dagang kita sahaja tampak cemerlang..."

"Untuk itu mari kita jadi cerdas dengan mencari madu dari kuntuman bunga pula... sihat kita melingkar nafas yang nyaman sejahtera suasana bernatijahkan bahagia."

"Madu... yang manisnya terbina dari runtuhan sebuah satu rasa...
Mana tahu jika ia pembuka bahagia?"

"Madu mempunyai alasan ia tidak menjadi pahit. Mungkinkah kerana hudud tidak mampu diintelekkan oleh peradaban  moden muslimin.
Namun akan tersingkirkah gelap buat seorang buta jika celiknya di malam dan siang tetap serupa? 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan