Selasa, 25 Jun 2013

Wednesday - 02 - August - 2006

Integrasi Ektrimis Era Globalisasi


Perihatin di asal oleh perihal yang bersifat keperihan lantas keperihalan di buktikan oleh pemerihal.

Fanatik benarkah bukan dari golongan ekstrim bila usaha-usaha yang nyata terserlah menyatu keperkasaan berani mengiklankan permusuhan memaksa pembunuhan atas nama penentangan terhadap demokrasi!

Siapakah yang terlebih ekstrim jika monopoli yang berakar umbi oleh dasar yang mencorak perlucutan harga kemanusiaan lalu dengan megah menjulang penguasaan kekebalan individulisme.
Pencerobohan pencabulan mengembeling kerendahan rohani oleh kerana akal menjadi penasihat.

Mengundang dualisme dalam setiap usaha sedangkan tiada sempadan benih manafaat hubungan antara sejagat.

Benarkah nilai pasaran bukan ekstrim adalah apa pun penyelesaian mukhtahir bermuktamadkan cara kaedah menguruskan ekonomi. Rela dihambat semula oleh mesra pinjam memulang timbunnya berhutang untuk mengelompokkan jumlah pemiutang ... lalu bukan di label fanatik jika aspirasi di tadbir suasana yang dicipta oleh konflik ... benarkah begitu ???
Rantaian berkala jadual penggiliran etika kemanusiaan akan di cabar terus dihasut oleh maju mundur bangsa diasah oleh kecerdikan yang setia menyantuni perintah !

Penyertaan kesamarataan berupaya menjernih pencemaran dengan niat ekonomi yang adil di julang semula kerana sistem cara ini sifatnya berupaya memercu tandakan khidmat yang pelbagai untuk kebajikan yang mampu menjalin kesepakatan kerjasama bantu membantu sesama insan yang berjumlah berbilion-bilion...

Integrasi jasmani dan rohani tetap menjadi ukuran kejituan akidah mengembalikan roh insan.

Inilah sebenarnya makna kebebasan dalam akidah yang benar bebas untuk individu dan masyarakat lalu mudah untuk masyarakat berkongsi kejayaan bersama individu. Tidak semata-mata berprinsip cari makan dan makan sendiri yang beragenda mega.

Lantas usah dipinggir bahawa penyuburan saling berkongsi rezeki mampu mempertautkan kasih sayang di antara hati-hati pemberi dan penerima. Lebih terserlah kekuatan bila tanpa sempadan bumi garis lautan bersama kita tidak meminggirkan Gazza, Tebing Barat, Lebanon, Khasmir, Afghanistan, Iraq, Narathiwat, Mindanao dan di mana sahaja yang di himpit jajahan globalisasi ... kerana di sinilah nadi yang mahu di corak agar tiada kesepakatan yang membawa hanya kepada persengketaan, permusuhan,kebencian yang menuntut dendam oleh iri dan hasad bagi melariskan untung belian dan keaktifan merekacipta senjata perisai merungkai maruah dan nilai kemanusiaan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan