Selasa, 25 Jun 2013

Tuesday - August 01- 2006

Asasi Implikasi Demokrasi


Ribuan tahun yang lampau kecerdikan fikiran di perhalusi oleh kecekapan mengambil kesempatan di celah-celah kecelaruan yang di adu-dombakan oleh perlumbaan menyaingi kekuasaan.
Apa yang terbaik telah terhakis secara senyap oleh keperluan membentuk lakaran sejarah yang di catit sebagai tamadun sistem baru bernegarakan kemajuan ekonomi sosial dan politik.

Dalam keterlupaan generasi muda mula memandang dengan persoalan apakah penjajahan kekuatan sama kesan dan implikasinya dengan penjajahan minda hingga seakan-akan peribadi bangsa muslim sudah tidak boleh bertemu dengan akar akidah ... lantas persoalan generasi subur berkembang dengan kenyataan yang mahu di hayati bahawa kesediaan untuk menjalin interaksi berhubung komunikasi antara insan berbilang pandangan rupa peribadi anutan kepercayaan fahaman falsafah pendirian adab budaya jarak geografi bertentangan suhu iklim bahasa perlu dan mesti di lihat sebagai cabaran untuk usaha yang berkekalan berterusan telus jujur tanpa agenda bagi menemukan titik di satu garisan ayat-ayat muafakat  tanpa monopoli diskriminasi yang membuka sensetiviti!

Masa dengan peralihan saat menggilir peristiwa umpama proses membentuk tahap-tahap untuk gagal yang juga berpeluang mencapai kejayaan.

Masa adalah yang sentiasa di ambil kira tidak semata masalah yang di kira runding bicara.
Keperluan masa kini adalah saling membuka saluran untuk memperbaikan penterjemahan yang silap terhadap Islam dan penganutnya.

Yakin dengan pasti Allah memberkati kita sebagai makhluk yang di anugerahi akal dan hati untuk keseimbangan demi keadilan dan kemanusiaan bukan kesukuan kenegerian kenegaraan demi kesejagatan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan